http://mm2austria2012.blogspot.com/p/kaart.html

o n z e c a m p e r


Sinds april 2013 rijden we deze Globecar buscamper. We hebben hem (zoals ook onze vorige campers) vanuit Duitsland ge├»mporteerd. 

Na onze twee vorige half integraal campers wilden we heel bewust een buscamper.
Enkele redenen: 
- stevige stalen carrosserie en opbouw, dus geen kans op lekkage van naden.
- compacte afmetingen, vooral in de breedte.
- minder opvallend als camper.
- sportief rijgedrag.
- goeie 'doorlucht' mogelijkheid (achterdeuren en schuifdeur).
- gevoel van ruimte door de grote schuifdeur.

De 'bus' is redelijk onherkenbaar als camper(bus) en dat vinden we prima zo. Vrij van 'deco's'; fabrieksstickers, logo's en typeaanduidingen zijn bewust achterwege gelaten bij levering af fabriek in 2010. 

Voor de camperaars en andere ge├»nteresseerden:

Globecar type Globescout. Geproduceerd door Dethleffs.
3.0 liter diesel 156 PK met een 6-bak automaat Manuele schakeling mogelijk.
Gemodificeerd verzwaard onderstel:
Goldschmitt veren M5 en M9 die ervoor zorgen dat de wagen wat hoger staat dan standaard en ook zwaarder belast kan worden. De wagen was in Duitsland 'aufgelastet' tot 3850 kg, maar vanwege onze rijbewijzen B/E hebben we hem bij import terug laten keuren tot 3500 kg. 
Ook niet-standaard zijn de 17 inch lichtmetalen CW velgen met 235-60-17 banden die de wagen nog eens 2 cm hoger zetten. Uiteraard alles TUV- en RDW-gekeurd en toegelaten.

Volautomatische schotel (Alden), 2 ontvangers, 2 TV's (ja, ze zaten er nou eenmaal in...), zonnepaneel 100w, Steca PR1010 laadregelaar, 2 x hh accu 90A, omvormer 2000W, gas/rook/CO-melders, achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter, trekhaak (maximaal trekgewicht 2500kg), fietsendrager (aan de deur).

We rijden inmiddels dus al een aantal jaren met deze bus, en kunnen nu wel zeggen dat een buscamper (of camperbus) echt ons ding is.
De enige volgende grote verandering zou een 4WD drive zijn op basis van bijvoorbeeld een Toyota HZJ79 of een Iveco Daily. Of een 4WD-bus op basis van een Mercedes Sprinter.


Maar voorlopig gaan we met dit ding hopelijk nog een tijdje heel lang blij, gelukkig en gezond op pad.


2 opmerkingen:

  1. Hoi Michel en Monique, ik heb met veel plezier jullie camperverhaal over Kythira gelezen, oef, wat spannend met die kano, en al die leuke stille stranden, helemaal ons ding ook. Ook leuk geschreven en wat een mooie foto's. Wij zijn de trotse eigenaren van een 4x4 toyota busje! Onze verhalen zijn te lezen op: www.rodebusje.nl al is ons laatste busje wit! Misschien voor jullie nog meer locaties van stille stranden te vinden, ik zag in ieder geval al enkele overeenkomsten (Nies aan oostkust en Plagia aan westkust) Groeten van Chris (en Ton)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Chris en Ton,
    dank voor je reactie. Wat leuk, een 4x4 Toyota! Staat op ons verlanglijstje, maar dan toch wel iets groter (een HZJ). En jullie zijn ook al aardig bereisd zie ik wel. Dat doen jullie goed. Geniet ervan, het kan zomaar anders verkeren in het leven.
    Ik zal jullie verhalen de komende weken eens gaan lezen.
    Waar gaat de reis dit jaar heen? Die van ons naar Ierland in het voorjaar. We hebben weer vijf weken de tijd. Lucky us.
    De blog zal waarschijnlijk www.mm2ireland2017.blogspot gaan heten. Hou het in de gaten.
    Veel reisplezier. Misschien komen we elkaar eens tegen. Dit jaar in ieder geval nog in onze zwarte 'boevenwagen'. Zo noemde laatst een hoogbejaarde dame onze bus toen we voor de deur van een verzorgingshuis parkeerden om een kastje op te halen....
    Groeten van Michel (en Monique).

    BeantwoordenVerwijderen