maandag 13 juni 2016

Ontwaken op Paleopolis Beach
KM 53468
Coördinaten 36.22691   23.0648

A.s. donderdag gaan we van het eiland af. We zouden best nog langer willen blijven, zeker ook op Paleopolo Beach, maar er is nog veel en veel meer van het eiland te zien. Eén van de highlights schijnt de bakkerij in Karavas te zijn. Dat is een beetje dé bakkerij van Kythira, die ook nog eens gevestigd is in een mooie  oude olijfolieperserij.
Nou is de vakantie vanwege het kano-accident anders verlopen dan verwacht. Hoewel wij nooit veel plannen, hadden we toch aardig wat bezichtigingen (zoals de bakkerij), verpakt in de vorm van wandelingen, voorgenomen.
Helaas, dan maar relaxen en highlights bezichtigen zonder de inspannende wandelingen.

Naar het noorden dus. Het is toch een bewolkte dag dus
prima om wat te gaan doen.
We vertrekken om 09:30 van deze heerlijke plek. Bij Avlemonas tanken we vers water bij de kerk. Bij bijna elke kerk is wel een kraan. Behalve als je kunstbloemen ziet staan. Ik weet, het klinkt als een lachertje, maar het is echt zo. :)

Op weg naar Karavas komen we weer door Ariniodika. Een dorp van niks, maar wel met de grootste supermarkt van het eiland en met de keileuke taverne Maro, waar we vorige week zo lekker hebben gegeten.
Vandaag is de taverne echter niet zo keileuk want de tent is gesloten. De supermarkt niet, dus daar slaan we vooral drinkwater, bier (niet vooral), fris, groente en fruit, brood en andere basisbehoeften in. Dan verder naar Karavas. De bakker ligt – van het zuiden af gezien – net voorbij het dorp aan de rechterkant van de weg. Het kan eigenlijk niet missen, zeker niet als je een goeie neus hebt.

De winkelruimte is heel bijzonder, vooral door een aantal machines en olijvenpersen die in de winkelruimte staan. Door een allervriendelijkste jongeman, die uitstekend Engels spreekt, worden we geholpen. We kiezen voor een psomi, en een soort van appel-/puddingflap en een spinazie/kaasbroodje. Dat laatste is een bekende Griekse lekkernij maar ik ben de naam even kwijt.
Die dingen gaan we in ieder geval zo meteen opeten in de camper bij de koffie. Als we afgerekend hebben neuzen we toch nog even verder rond in de winkel, want er is van allerlei lekkers te koop wat met deeg te maken heeft. Maar ook bijvoorbeeld mooie geschenkverpakkingen olijfolie.

We kopen toch ook nog maar wat hardgebakken stukjes brood met een smaakje (weet ff niet hoe ik ze moet noemen) en vervolgens krijgen we bij het afrekenen een heel aardig gesprek met de verkoper .
Hij vertelt ons van alles over vooral brood natuurlijk maar ook wat meer over het eiland. Zo weten we nu dat het eiland ooit 15000 inwoners had maar nu geminimaliseerd is tot 3000.
Echt een klein dorp dus.

Voor al deze vriendelijkheid reiken we hem onze MM2GREECE-klompjes uit. Hij hangt ze meteen in zijn Suzuki Jeep, die we toevallig gisteren op de weg langs Paleopoli Beach al voorbij hadden zien rijden. Wat we al eerder schreven: het lijkt één een grote familie op dit eiland.
In onze camper eten we de lekkernijen bij een kop koffie op.

Dan verder. Ik wil graag noch naar Paleochora, een oude Byzantijnse vestiging bovenaan de Lagada Kloof.  We hadden al eerder gepland Paleochora via een wandeling te bezoeken maar we proberen nu zover mogelijk te komen met de camper. Het is even zoeken maar uiteindelijk vinden we net voorbij Potamos een afslag. Een weg van enkele kilometers, voor het grootse deel verhard, het laatste derde deel onverhard. Waarschijnlijk met elke camper te doen, met uitzondering van campers die veel te diep liggen en met een hele lange oversteek achter de achteras.

Hoewel Paleochora één van de historische hoogtepunten moet zijn van het eiland staat er pas een bordje als we al een kilometer op de weg zitten.  Paleochora wordt in sommige verslagen wat vergeleken met Mystras op de Peloponnesos. Ik kan het me haast niet voorstellen. Mystras vind ik één van de hoogtepunten van Griekenland. Een must als je voor het eerst een rondje Peloponnesos doet.

De weg eindigt op een stormachtige kleine P, die zeker geschikt is om te overnachten, voor het geval je de eerste bezoeker wilt zijn ’s ochtends of de laatste ’s avonds.
Wij zijn zo’n beetje midden op de dag, en waarschijnlijk ook de eerste én de laatste. Trouwens, je kunt hier dag en nacht terecht als je zou willen. Midden op de dag vind ik eigenlijk ook wel het slechtste moment voor wat foto’s maar het kwam ff zo uit. Volgende keer beter.

Paleochora heeft absoluut een bijzondere ligging bovenaan de kloof. De bewoners dachten ooit dat ze hier veilig zouden zijn voor allerlei volk met slechte bedoelingen, maar piraten hebben het toch ooit ontdekt en de hele boel uitgemoord. Lees er meer over op het internet zou ik zeggen (bijvoorbeeld: https://en.wikipedia.org/wiki/Paliochora) .
Helaas zijn de kerkjes alle gesloten. Ik probeer bij het kerkje Varvara met de camera door een gat in de dikke stenen muur toch wat te kieken. Zo te zien wordt er wel gerenoveerd. Maar ja, voor wie? Wie behalve enkele toeristen zoals wij gaan er kijken?
Toch nog een ander koppel zien we als we naar de camper teruglopen.
Mogelijk is het in het hoogseizoen drukker. Er is trouwens vanuit Potamos ook een wandeling van ongeveer 2 uren naar deze oude Byzantijnse vestiging.
Met Mystras vinden wij overigens dit absoluut niet te vergelijken.

Het was erg winderig...
Ook omdat we bijna van de berg afgeblazen worden hebben we het redelijk snel gezien hier. Andere keer meer.

Ach ja, een botenkerkhof kwamen we ook nog voorbij

Dan terug naar Milopotamos.  We weten nog niet goed of we daar overnachten op de P van voorheen, of dat we zullen doorrijden naar Limnionas voor nog enkele daagjes relax.
Wat we wel weten is dat we gaan eten bij Taverne Platanos. Helaas leent het winderige weer zich niet om op het terras onder de grote platanen te eten, en mengen we ons in het dorpse tafereel binnen in het café/restaurant. Er is nóg een koppel toeristen, en voor de rest wat locals die de wedstrijd Italië -Tsjechië kijken op het grote scherm wat in een hoek hangt. De mannen die er zitten en later binnen komen hebben we allen al eerder gezien deze vakantie. Ja, één grote familie.

Veel bezienswaardiger dan het voetbal is de ober. Hij was mij de vorige keer al opgevallen. Monique nog niet maar als ik nu nogmaals zeg dat ik het een hele mooie vent vind, die zomaar uit een prachtige Griekse film weggelopen zou zijn, gaat hij haar ook opvallen.

Wat kan het soms geen moer uitmaken wat iemand aanheeft.  Deze knappe vent loopt in een soort van zwarte joggingbroek rond en met een zwart t-shirt, maar het staat hem geweldig. Die kop past overal op en dat lijf overal in.
Nee, ik val niet op mannen maar vandaag heb ik er blijkbaar oog voor.  Jammer alleen dat hij weinig Engels spreekt, anders had ik misschien wel een of andere scout getipt.

De koekjes gedrenkt in een hele zoete honing die we als extraatje krijgen na het eten belonen we met onze MM2GREECE klompjes. Wat vervolgens weer beloond wordt met een paar  zoete likeurtjes die we met de ober drinken. Mister ober vindt het denk ik ook gezellig dus schenkt er nog maar een paar in.
Het spul werkt heel snel, dus de foto die ik maak is helaas wat wiebelig geworden.
Voor de dames en heren die deze knappe vent in het echt willen zien, en voor allen die op een prachtige locatie willen eten: http://www.kithera.gr/en/goout/kythira-restaurants/platanos/.

Weer terug bij de camper twijfelen we een tijdje of we hier op de P de nacht zullen doorbrengen, en dan morgenochtend naar Limnionas Beach zullen rijden, maar uiteindelijk besluiten we om toch nu maar naar ons ‘huisstrand’ te gaan.
Nu nemen we echter niet de krappe doorgang door Kato Hora (echt niet 2.5 meter breed, beste camperaars!), maar een korte omweg via Piso Pigadi.
Snoeien hebben ze langs beide wegen naar Limnionas Beach dit jaar (nog) niet gedaan, dus voor degenen met een brede camper, en die bang zijn om wat krasjes op één of beide zijkanten te krijgen, is Limnionas Beach niet de juiste plek. En helaas voor betreffenden: niet alleen Limnionas Beach….

Tegen 20:00 bereiken we ‘ons’ strand, waar verder niemand is.  We plaatsen de camper met de schuifdeurzijde naast een paar grote tamarisken die ons en een groot deel van de camper waarschijnlijk vanaf de late ochtend de hele dag schaduw zullen bieden.
Een heerlijke avond rest ons nog, met de hele baai voor onszelf.